Un nou gigant se naște în Europa: Industria auto de pe continent va avea de câștigat

de: Andrei Tilimpea
10 10. 2023

Acordul va extinde ofertele Schaeffler pentru industria vehiculelor electrice.

Un nou gigant

Schaeffler se oferă să cumpere producătorul de componente pentru vehicule electrice și mașini cu combustie Vitesco Technologies într-o afacere de 3,64 miliarde de euro.

Schaeffler își propune să fuzioneze în cele din urmă cele două companii pentru a crea un furnizor mai competitiv pe segmentul vehiculelor electrice, precum și să simplifice imperiul familiei Schaeffler, care include participații la Vitesco și Continental.

Schaeffler și Vitesco au portofolii de tehnologie similare în domeniul mobilității electrice. În prezent, Vitesco își desfășoară cele mai multe afaceri cu componente pentru motoare cu ardere, dar recent a colectat comenzi noi, în principal pentru divizia sa de propulsie electrică. Schaeffler încă se luptă cu trecerea la motoare electrice.

Citește și Românii visează la mașini electrice, dar cum le încărcăm. Cifrele care îți arată că “mai e mult până departe”

Familia miliardarului Schaeffler își remodelează imperiul industrial pe măsură ce trecerea către vehiculele electrice se accelerează. „Odată cu combinarea de afaceri, va fi creată o companie lider în tehnologie de mișcare, cu patru divizii concentrate și venituri de aproximativ 25 de miliarde de euro”, a declarat Schaeffler într-un comunicat luni.

Tranzacția ar putea duce la 600 de milioane de euro în „sinergii de vânzări și costuri” până în 2029, a spus furnizorul.

Industria europeană are de câștigat

Acordul ar combina prezența mecanică a lui Schaeffler cu capacitățile Vitesco în domeniul electronicii de putere, a spus CEO-ul Schaeffler, Klaus Rosenfeld.

Oferta nu a fost discutată cu Vitesco în prealabil din cauza suprapunerilor în componența consiliilor de supraveghere ale celor două companii, dar Schaeffler era încrezător că va duce la o „fuziune prietenoasă”, a spus Rosenfeld.

Vitesco a confirmat oferta și a spus că consiliul său va decide pașii următori.

Schaeffler se așteaptă să finanțeze aproximativ 1,8 miliarde de euro din ofertă. Nivelul datoriei, ca parte a preluării, este de așteptat să înceapă să scadă de anul viitor, a spus Rosenfeld.

Citește și Noi mașini electrice de la Jeep, Opel, Lancia și DS, din 2024. Modele se vor fabrica în Italia

Compania combinată va avea holdingul familiei Schaeffler ca acționar comun și va angaja peste 120.000 de oameni. Familia, care deține 49,9% în Vitesco, a adăugat luni opțiunea de a cumpăra încă 9% prin instrumente derivate. Familia deține toate drepturile de vot și 75% din acțiunile furnizorului omonim. De asemenea, deține 46% din Continental.

Participațiile familiei Schaeffler în Vitesco și Continental provin din preluarea Continental, alimentată de datorii, în 2008. Mișcarea, începută chiar înainte de izbucnirea crizei financiare globale, aproape că a dărâmat compania, care a trebuit să solicite sprijin de urgență pe măsură ce piețele de credit s-au blocat. Continental s-a desprins de Vitesco în 2021.

Structura acționariatului simplificată

Rosenfeld, care este CEO Schaeffler din 2014, a declarat că compania cu sediul în Herzogenaurach va lua măsuri pentru a-și simplifica structura complexă a acționarilor. Aceasta include convertirea acțiunilor preferențiale fără drept de vot ale Schaeffler în acțiuni comune cu drept de vot, deschizând calea pentru ca compania să fie inclusă în indicele MDAX al Germaniei.

Familia a fost de acord să-și vândă în cele din urmă acțiunile Vitesco lui Schaeffler, a spus Rosenfeld. Familia este printre cele mai bogate ale Germaniei, cu averea combinată a lui Georg Schaeffler și a mamei sale Maria-Elisabeth Schaeffler-Thumann estimată la 7,8 miliarde de euro.

Georg Schaeffler, președintele consiliului de supraveghere Schaeffler, face și el în consiliul lui Vitesco, la fel ca omul de afaceri austriac Siegfried Wolf, care deține și 5% din Schaeffler.

Schaeffler oferă 91 de euro (96,02 dolari) o acțiune în numerar – cu 21 la sută mai mult decât prețul de închidere de vineri. Schaeffler a spus că oferta nu va fi supusă unei rate minime de acceptare.

Schaeffler se așteaptă ca oferta de licitație să fie închisă în ianuarie 2024.

Citește și Industria auto din Europa: Cum poate produce mașini electrice mai ieftine

Acordul cu Vitesco ar putea prefigura alte mișcări de remodelare a exploatațiilor industriale ale familiei Schaeffler.

CEO-ul Continental, Nikolai Setzer, a declarat recent pentru ziarul german Welt am Sonntag că este deschis să vândă afaceri dacă aceasta va contribui la crearea de valoare.

Furnizorul ia în considerare deja să cedeze părți ale ContiTech, o unitate mai mică care produce și piese auto, inclusiv curele de transmisie și scripete pentru motor.

Schaeffler ocupă locul 28 în lista Automotive News Europe din 2023 a primilor 100 de furnizori din lume, cu vânzări anuale de piese către producătorii de automobile de 10,20 miliarde de dolari în 2022.